Thassos, Grekland 2009

Nu är det 4 dagar sedan jag och älsklingen kom hem ifrån en alldeles fantastisk semester på Thassos och här följer en rapport och bilder från hela veckan.

Onsdag den 19:e augusti

Första dagen började tidigt, på tok för tidigt om jag ska vara riktigt ärlig. Redan kl 3 ringde alarmet och det var trötta ögon med tanke på att vi inte gick och la oss förrän klockan 1. Men det var inga sura miner för det. Som tur var hade vi Jorge som var vänlig nog att skjutsa oss till Arlanda. Väl där så var det incheckning och säkerhetskontroll innan vi åt en mycket dyr och inte speciellt god frukost. Döm om vår förvåning så träffade vi först på Pauline och Susanna från Fagersta som skulle till Turkiet och även en klasskompis till Liufen som till och med skulle med samma plan.

Halv 7 lyfte sedan planet och det var en tämligen behaglig flygresa innan vi var framme i värmen. Sen buss och färja innan vi var framme på Thassos och fick checka in på hotellet. Trots att vi var framme rätt tidigt så blev det inte så mycket uträttat första dagen, vi låg mest vid polen och tog det lugnt och åt de första i raden av fetaostmackor. Men vi hann i alla fall med en snabb sväng till staden och veckans första gyros innan det blev välkomstdrink på balkongen.

Torsdag den 20:e augusti

Vaknade tidigt efter att ha somnat tidigt kvällen innan. Vi beslöt oss för att ta ytterligare en riktig slapp dag. Så vi började med att lägga oss vid poolen och pressa fram till lunch, som även denna dag bestod av fetaostmackor. Sedan var det dags att undersöka strandutbudet i närheten. Så vi tog oss ner till den stranden som låg närmast hotellet som var helt ok. Lägger man där till att det var väldigt glest med folk så var det kanon. Och det klarblå vattnet kunde man definitivt inte klaga på. Så där låg vi resten av dagen och solade och badade innan vi drog i oss gyros och souvlaki till tidig middag.

Sen bestämde vi oss för att se lite mer av staden. Staden var ganska så liten, men väldigt trevlig. Med en stor huvudgata där det myllrade av människor. Vi hittade en trevlig bar på en tvärgata där vi satte oss och tog varsina två drinkar. Just detta med att kunna prova lite olika drinkar utan att bli ruinerad är väldigt trevligt när man åker utomlands. Efter barbesöket gick vi hem längs hamnen, där vi hittade ett mindre tivoli. Så jag fick stoltsera som vinnare efter en hård batalj i Airhockey.

Fredag den 21:a augusti

Älsklingen var väldigt morgonpigg och passade på att bråka lite med undertecknad innan jag lyckades masa mig ur sängen vid nio-tiden. Denna dag blev det också stranden, med ett avbrott för lunch. På kvällen beslutade vi oss återigen för att göra staden. Så vi tog en vända längs de mer lantliga delarna av staden och sen vidare genom staden ner till hamnen där vi kikade runt på några restauranger innan vi hittade en där vi käkade en gastronomisk sensation i form av Mousaka med Grekisk sallad till förrätt och självklart lite vin. Sedan vidare till en strandbar där vi drack sinnessjukt goda White Russan respektive Alexander. Sen blev det tidig hemgång, med tanke på att vi hyrt bil till dagen efter. Dock något runda under fötterna.

Lördag den 22:a augusti

Vi var uppe redan kl 8 eftersom vi skulle få vår hyrbil, vid 9-tiden. Att hyra bil skulle visa sig vara det bästa vi kunde ha gjort då vi körde runt hela ön och fick se det mesta som var värt att se. Bilen, en liten Fiat Panda var väldigt trevlig att köra, men inte den starkaste. Men den kämpade sig upp för alla små bergsvägar vi utsatte den för. Första stoppet på lördagen blev Golden Beach, en 3 kilometer lång strand med perfekt sand, utsedd till den bästa stranden i hela Grekland. Blev dock ett kort stopp med tillhörande dopp innan vi åkte tillbaka upp i bergen till bergsbyn Panagia. Otroligt mysig och pittoresk liten by, som alla de byar vi besökte under resan. Bland annat fanns där en källa vars vatten påstods främja kvinnors fertilitet. Vilket vi får hoppas att det inte gjorde. Väldigt vackert var det där i vilket fall. Nästa stopp blev Eric's Pool Bar, där en man utgav sig för att vara Eric Cantona, vilket jag självklart gick på och var helt eld och lågor. Inte förrän senare fick jag reda på att det rörde sig om en look-a-like. Stor besvikelse, men kul var det ändock.

Vidare så gjorde vi en avstickare till en mindre badvik, vilket nog var det vackraste badstället vi hittade på hela resan. En liten klippig vik med alldeles klargrönt vatten. På vägen dit stannade vi även en snabbis på vägen ovanför Paradise Beach, där orkade vi dock inte ta oss ner, men det såg väldigt vackert ut på avstånd i alla fall. Sedan körde vi något för långt när vi skulle till Ayliki, så det blev nån mil extra, tur att avstånden på ön var av det kortare slaget. Ayliki var också otroligt vackert, med en liten strand och en halvö fylld av klippor. Dessa var undertecknad självklart tvungen att bada ifrån, vilket resulterade i några härliga bilder och tre stickor i högra stortån. En varsin glass hanns även med innan vi åkte vidare till Theologos. Ytterligare en pittoresk bergsby där vi bevittnade ett spelat traditionellt grekiskt bröllop och åt nått slags konstigt men ytterst välsmakande godis. Sen började bilföraren bli tämligen trött efter en hel dag i bil, så det blev hemfärd till hotellet där operation av min stortå stod på schemat. Lekte även handy-man och lyckades sy i en knapp i mina shorts helt själv. Något jag fortfarande är väldigt stolt över. Sen blev det tidig sänggång inför dag 2 med bil.

Söndag den 23:e augusti

Inte lika tidigt upp denna morgon, men vi var i alla fall iväg vid halv 11. Vi började dagen med ett snabb dopp på en strand i närheten av staden Thassos. Sedan dags för dagens första bergsby: Rachoni. En ganska stor by med branta gator där vi vandrade runt ett tag och även lyckades gå något vilse. Rachoni är även känt för sin olivolja och honung så vi passade på att köpa med oss honung hem. Sen åkte vi och tog ut pengar och åt i Skala Prinos innan vi åkte igenom själva byn Prinos och vidare till Mikro Prinos, Mega Prinos och Kasavati. Därifrån fick vi syn på en väg som gick längs med ett berg och självklart beslutade vi oss för att berget skulle bestigas med hjälp av vår trotjänare, Fröken Panda. Sagt och gjort så lyckades vi slingra oss upp på den mycket branta, men väldigt fint asfalterade vägen ända upp till toppen där det låg ett gammalt kloster. Detta blev en av höjdpunkterna på resan. Utsikten och vyerna var otroligt storslagna. Vi passade även på att utmana höjdrädslan och ta kort vid några klippor.

Nästa stopp var byn Maries, en väldigt liten by där vi i alla fall lyckades hitta en öppen restaurang där vi kunde köpa vatten för att sedan bege oss vidare på en liten grusväg full av gropar och stora stenar men den var i alla fall bred, vilket kändes skönt då det gick längs en ravin. Väldigt vackert var det och roligt att köra, även om man blev lite orolig om vår lilla Panda skulle klara det hela. Men det gick alldeles utmärkt och vi kom fram till målet. En liten sjö mitt i ravinen. Sjön var dock inte speciellt stor med tanke på att det inte direkt var regnperiod. Vi åkte även en bit längre upp längs ravinen för att hitta ett utlovat vatten fall. Det utlovade vattenfallet låg dock i direkt anslutning till sjön, men det vart ett litet extra äventyr. Även om vattenfallet var litet och ganska uttorkat så var det också otroligt vackert. Vid sjön fick vi även en ny kompis i form av en mycket tam och kelsjuk liten katt.

Efter sjön bar det tillbaka på grusvägen och vidare till sista stoppet, den lilla byn Sotiros. Ytterligare en i raden av dessa otroligt vackra små byar som finns på Thassos. Vi knallade runt lite och fick se solen gå ner över havet. Vi lyckades även skaffa ytterligare två kompisar. Denna gång var det två hundar som blev alldeles tokiga i oss och följde oss runt hela byn innan de fann det roligare att slåss med varandra och mobba en liten hundstackare och jaga ungar. Vi avslutade vistelsen på byns restaurang med en något för liten grillbricka. Även om den var liten så var det otroligt gott att sluka i sig riktigt kött. Sen tillbaka till hotellet där vi sa hej då till Fröken Panda vilket nästan var lite sorligt då hon var otroligt trevlig att köra och klarade av allt vi utsatte henne för. Sen avslutade vi kvällen med en välförtjänt drink vid poolen innan vi stupade i säng.

Måndag den 24:e augusti

Efter att ha flängt runt två dagar i bil så bestämde vi oss för att utnyttja de två kvarvarande dagarna till fullo när det gällde sol och bad. Vi började med att gå upp redan vid 8 och gå till supermarketen för att handla lyxfrukost. Färskt bröd med oliver, fetaost och salami. Dessutom köpte vi cyklop och snorkel så vi kunde scooba diva. Och det visade sig vara ett mycket bra köp. Så resten av dagen spenderade vi på vår strand och i vattnet. Har aldrig scooba divat ordentligt förut, bara hemma när jag var liten. Och det var riktigt kul att ligga och simma runt och kolla på alla fiskar och allt annat spännande som dolde sig under vattnet. Förutom ett avbrott för lunch så låg vi på stranden hela dagen. På eftermiddagen så gick vi först och kollade in några ruiner som vi läst om i turistguiden. Dessa var dock inte allt för imponerande, men vi hittade i alla fall ut till en holme där det var riktigt fint. Sen tog vi oss in till stan där vi handlade allt som vi ville ha med oss hem, vilket betydde en hel del alkoholhaltiga drycker och lite godis. Sen så gick vi tillbaka till hotellet och duschade innan vi käkade friterad bläckfisk på restaurang med friterad fetaost till förrätt. Inte så nyttigt men väldigt gott. Sen vidare till strandbaren för ytterligare en White Russian för min del och en Alexander för Liufen. Efter det samma bar som tidigare inne i stan där ytterligare en drink slank ner. Vilket gjorde att vi kanske inte var helt nyktra när vi begav oss hemåt.

Tisdag den 25:e augusti

Även denna dag tillbringades på stranden. Med tanke på att det var sista dagen så gällde att pressa det sista på solbrännan inför hemfärden. Scooba divade gjorde vi också en hel del. Två dagars flytande på mage gjorde sitt när det gällde solbrännan på ryggen. Ett sista besök på vårat stammisställe när det gällde gyros/souvlaki var vi även tvungna att hinna med. På kvällen sedan så blev det ett sista restaurang besök där vi käkade Kleftiki, ugnsbakad stuvning med kött, potatis, aubergine, fetaost etc. Denna anrättning var som det mesta i matväg otroligt välsmakande. Sedan vart det en kort sväng på stan för att köpa de sista souvenirerna innan vi gick hem till hotellet och tog en sista drink och för min del den sista av ett antal Mythos under resans gång.

Onsdag den 26:e augusti

Avresedagen började tidigt, redan kl 6 gick vi upp då jag fick den brilljanta idén att vi skulle sätta oss och dricka kaffé i soluppgången. Och det var ingen dålig soluppgång vi bjöds på, en perfekt avslutning på resan. Efter att ha packat ihop det sista och lämnat nycklar och sånt blev vi upphämtade av bussen. Sedan vidare ner till färjan och till sist flygplatsen. Sen bar det av hem till Sverige igen. Flygresan tillbaka kändes som alltid betydligt längre, men sällskapet var trevligt så det gick ganska smärtfritt ändå. Sen var det bara att ta sig hem till sitt, vilket kändes konstigt då vi i princip har suttit ihop i en veckas tid.

Sammantaget så kan jag inte annat säga än att det har varit en fantastisk lyckad resa. Jag kan inte tänka mig hur den skulle ha kunnat blivit bättre (förutom om det verkligen hade varit Eric Cantona). Bara det att få umgås 8 dagar i sträck och att det gick bra var riktigt gött. Sen känns det även som en räddning på en sommar som i övrigt har varit tämligen bedrövlig. Och om någon undrar så är Thassos något jag varmt kan rekommendera!

Peace

Thassos, Grekland - Here we come!

Om en sisodär 19 timmar är tanken att planet ska lyfta från Arlanda och ta oss till det Grekiska fastlandet. Därefter vidare med buss och färja till Thassos, nordligaste ön i Egeiska havet för en veckas mycket välbehövlig semester. Jag börjar bli otroligt pepp och resfebern har infunnit sig. Snart blir det en vecka av sol, bad, god mat, mängder av feta-ost, öl, vin, mys etc etc. Riktigt gött ska det bli!

Igår så blev det en vända till ön, där de rika lever och GÖDS för en omgång rappakalja och samkväm med hela Grupp Pluggheest. Mycket trevligt. Lyckades även sluta delad tvåa efter en strong upphämtning på en katastrofal start.

Och så här nöjd var jag efter ett mycket lyckat bus på Vasas tidigare i somras

Dagens väderleksrapport

Det är ju inte direkt så att man blir ledsen när man går in och tittar på väderprognosen för Thassos den närmsta veckan:

Sköna gröna Dalarna och kära gamla Västmanland

Efter att ha arbetat och slitit hårt den senaste tiden så bjöd förra helgen på ett mycket välkommet hembesök. Första anhalt var Fagersta på fredagen där Herr Almquist 24-års dag skulle firas med pompa och ståt. Åkte direkt från jobbet hem och blev upphämtad av Krille. Sen bar det av för att inhandla öl och sen vidare hem till honom för lite käk innan vi drog till Jonte där nästan hela ligan samlades plus några andra trevliga individer. Jonte blev otroligt glad över sin födelsedagspresent, ett leksaksinstrument-kit. Hemma hos Jonte blev det sen ordentligt drag och det dracks en hel del öl och shots innan vi drog vidare till "klubben", vilket är det oerhört fantasirika namnet på Fagerstas nya ställe. Trevligt även där, billig öl och en hel del folk jag inte sett på länge. Hela kvällen fördes diskussioner vars like vi inte haft på flera år tror jag, vilket gjorde detta till en riktig toppenkväll. Länge sen jag hade så kul när jag varit ute. Men efter lite fyllekäk på IP så vart det hem och sova vid 5-tiden.

Lördagen blev tämligen sliten, men trevlig. Först pizza, sen Vads bad, lite fiske i Västanfors, cruising och en snabb vända till Engelrocken innan vi drog hem och kollade på halva Road trip 2, vilken förövrigt var riktigt bedrövlig.

Söndagen var betydligt mindre sliten. Drog med till Broarna på auktion innan jag blev skjutsad till Lina utanför Hedemora. På söndagens meny stod grillning hemma hos storasyster Lone, Martin, Dag och Sol. Så vi började med att hämta upp min kära flickvän i Avesta innan vi drog vidare för ett snabbesök hemma hos Morsan. Sen vidare till landet utanför Västerås. Hemma hos syrran hade vi en riktigt härlig kväll med grillning, lite öl, tv-spel, bad och samkväm. Nattsömnen vart sedan störd av ett 50-tal mygg som undertecknad fick avliva för att i alla fall få lite sömn.

På måndagen så firade vi Dag som fyllde hela 6 år. Galet vad fort tiden går. Morsan kom dit och så även Martins föräldrar. Var väldigt trevligt även om jag var helt sjukt trött. Vid 5-tiden bröt så jag och Liufen upp för att åka vidare hem till farsan. Hemma i Vad bjöds det på ännu mer mat och även äppelpaj vilket gjorde oss tämligen bukstinna. Så vi tog även en liten promenad ner till den plats som kan vara min favoritplats i hela världen, nämligen vår gamla badplats vid Mäsen.
Sen vart det hem igen och snacka lite med farsan och Anneli innan det vart några timmars sömn.

I tisdags bar det så av tillbaka till Stockholm. Och direkt till jobbet och ett jourpass. Vilket inte kändes som nån höjdare och var även fruktansvärt sliten efteråt och blev även krasslig. Så sista helgen som jag skulle ha jobbat nu har istället tillbringats hemma, vilket kändes välbehövligt. Nu hoppas jag att jag kommer hinna bli frisk och kry tills onsdag då jag och älsklingen åker till Thassos, Grekland!!!

Peace out

Mina drömmars stad

Har alldeles nyligen gett mig i kast med att läsa Per-Anders Fågelströms serie om Stockholm från 1860-talet fram till 1965 och är förtillfället igång med andra boken. Kan inte annat säga än att det är bland det bästa jag någonsin läst, en alldeles fantastisk skildring om utvecklingen i Sverige och framförallt hur Stockholm växte fram. Att det sedan är en skildring av vanliga människor, kanske framförallt arbetare gör det hela än mer intresseväckande. Man får även följa med i arbetarrörelsens utveckling vilket är något jag tycker är mycket intressant. Ska försöka hinna med alla fem böcker innan sommaren är slut och det är dags att plöja kurslitteratur igen. Men jag måste starkt rekommendera alla att läsa dessa mästerverk och speciellt för alla som bor i Stockholm borde det vara obligatoriskt.

Nya grannar igen

Har under dagen flyttat in folk i de två tomma rummen med vanliga kontrakt här i korridoren. En iranier som jag snackade lite med och som verkade riktigt sjysst, sen en skock med pakistanier, varav en dvärg (inget ont om dvärgar, men det var lite oväntat). Eftersom de andra två kontraktsrummen förutom mitt bebos av en 30 årig vitrysk doktorand och en kines som verkar tämligen ointresserad av interaktion så kan jag inte påstå att jag har haft nån vidare tur denna termin. Får hoppas att det kommer några trevliga Erasmus-studenter i mitten av månaden. Annars lutar det åt att det blir en lika bedrövlig korridor som första terminen. Vilket vore jävligt trist då jag har trivts hur bra som helst här på Lappis. Dessutom har som tidigare nämnts alla som jag känt under en längre tid både här i korridoren och i grannhuset flyttat, så just nu känns det tomt och ensamt här. Känns inte heller lika motiverande att lära känna en massa nytt folk när man vet att det kommer bli samma sak igen. Men men, det reder sig hoppas jag.

Annars så har det senaste dygnet tillbringats på jobbet. Trots väldigt sparsamt med sömn under natten så har det varit ett riktigt bra pass. Haft tur med både arbetskamrater och lyckats sysselsätta mig större del av tiden. Nu är den en dags ledigt, sen jourpass igen och jobb på fredag. Sen tar jag mitt pick och pack och beger mig hemmåt till Dalarna. Fint väder har även utlovats, så det känns riktigt bra. Sen några jobbpass till innan det bär av till Grekland med älsklingen. Så det finns många ljusglimtar här i vardagen.

Work work work

Mycket jobb nu på sista tiden och mycket jobb kommer det att bli de närmsta 2½ veckorna. Och sen 3 stycken jourer på alla dessa arbetspass känns inte jätteinspirerande. Men pengarna ska in, så är det bara. Så man får något att leva för i höst. Annars så har det inte hänt så mycket de senaste dagarna. När jag har fått lite tid över har jag mestadels jobbat med nyinspelningen av "Belong". Vilket har varit nog så stimulerande. Finns inte mycket här i världen som går upp emot känslan att sitta och spela in och verkligen bli nöjd över resultatet. Har dock en hel del kvar att fixa på låten innan den är klar, men inom en vecka eller så borde den vara färdig.

Har också hunnit träffa tjejen en kort stund i torsdags kväll och har även hunnit med att ta en snabb öl med några kära klasskamrater. Men som sagt, det har mest varit jobb. Nu står jag inför ett jourpass 14-14 innan jag är ledig en hel dag!