Januari

Redan har en månad gått sedan årsskiftet. Och tiden som har förflutit sedan dess kan väl mest beskrivas som någon slags post-uppsats period, där orken och energin har lyst med sin frånvaro. Året började dock på bästa sätt när Liufen äntligen kom hem efter över en månad i Chile. Så den följande veckan spenderades på bästa sätt i varandras sällskap, vilket var obeskrivligt skönt. Jag hade inte riktigt föreställt mig hur jobbigt det skulle vara att vara gräsänkling så länge och jag hoppas att jag slipper att uppleva det igen. I vilket fall så var det en välbehövlig vecka av vila och trivsamhet.

Sedan var det dags för examinationsvecka då vår uppsats skulle bli examinerad och då vi skulle opponera samt delta i ytterligare fyra examinationsseminarium. Både vår examination och opponering gick bra, förutom att vi fick den kanske snålaste betygssättningen någon kan få. Detta medan andra examinatorer delade ut A och B till höger och vänster. Men det viktigaste var i vilket fall att vi klarat uppsatsen och tagit oss förbi det största hindret under hela studietiden. En kandidatexamen i Socialt arbete följde med av bara farten.

Sedan var det dags för nästa termin, den allra sista på socionomprogrammet, att ta fart. Två kurser ska läsas parallellt fram till mars då det är dags för två nya kurser. De första är Fattigdom och välfärd, 7.5 HP och Välfärdsrätt 7,5HP. Intressanta kurser i och för sig, men det känns som att den mesta motivationen har försvunnit under de gångna tre och ett halvt åren. Men kurserna och de uppgifter vi har att göra känns inte allt för betungande, så det ska nog gå galant.

I övrigt har det blivit en hel del jobb i januari, 6 dagar sammanlagt på uppsökarenheten och socialkontoret. Detta kommer resultera i en fin summa pengar i februari. Också denna månad blir det en hel del jobb, lika bra att spara ihop lite pengar till våren och sommaren då dessa kan komma till utmärkt användning. Planen är att passa på att utnyttja den sista "lediga" våren och njuta in i det sista av studentlivet.


Januari har dock inte enbart varit jobb och plugg. Ett första möte med bokklubben har avverkats på Hermans och tillika har jag bjudit mina kära klasskamrater på en hejdundrandes fest i korridoren, där det dracks öl, vin och tequila ända in på morgonkvisten. Även fotbollen har rullat på under januari, med bättre och bättre spel från Vads IF:s sida, med en vinst och en match vi hade vunnit om vi varit fler avbytare.

Planen för februari är att ta mig ur denna post-uppsatskänsla och ta tag i det skolarbete som är kvar att göra. Sedan firar jag och älsklingen inte mindre än 2 år i februari, vilket först ska firas med trerättersmiddag på Engelen följt av en lyxhelg på Tolvsbo Herrgård.
Peace out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0