00-talets bästa skivor

Efter att ha dragit på det någon vecka har jag äntligen tagit mig för att lista de 20 skivor som jag högst personligen tycker är de bästa från 00-talet. Känns extra bra när man har lite perspektiv och skivor har hunnit både växa och krympa under åren som gått. Vissa skivor kanske inte helt och hållet håller måttet fortfarande eller är något sönderlyssnade. Men de förtjänar sin plats ändå. Viss hänsyn måste även tas till att jag inte blev riktigt musikaliskt upplyst förrän kring 2002-2003 och kan ha missat ett par skivor i början av årtiondet. Men någorlunda genomtänkt så är detta de 20 enligt mig bästa skivorna de senaste 10 åren.

1. Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig Göteborg (2000)
2. Håkan Hellström - För sent för Edelweiss (2008)
3. The Tough Alliance - The new school (2005)
4. Vampire Weekend - Vampire Weekend (2007)
5. Broder Daniel - Cruel Town (2003)
6. System of a Down - Mezmerize (2005)
7. The Libertines - The Libertines (2002)
8. Glasvegas - Glasvegas (2008)
9. Looptroop - The struggle continues (2002)
10. The Though Alliance - A new chance (2007)

Plats 11-20 utan inbördes ranking
Promoe - The long distance runner (2004)
The Bear Quartet - Angry Brigade (2003)
The Hives - Veni Vidi Vicious (2000)
Mattias Alkberg BD -  Ditt hjärta är en stjärna (2005)
Håkan Hellström - Ett kolikbarns bekännelser (2005)
The Hives - Tyrannosarius Hives (2004)
Dead Prez - Lets get free (2000)
Arctic Monkeys - Whatever people say I am, thats what I'm not (2006)
The Knife - Deep cuts (2004)
Bad cash quartet - Outcast (2001)

Sedan finns det en hel drös andra artister från 00-talet som är värda att nämnas men som inte släppte någon skiva som räckte hela vägen, men bjöd på en stor mängd fantastiska låtar:
Thåström, Bright Eyes, Jens Lekman, Morrissey, Eldkvarn, Moneybrother, Jamie T, Lily Allen, Manu Chao, Stefan Sundström, Gnarls Barkley, Vapnet, Timbuktu, MGMT, Florence Valentin, Franz Ferdinand, Robyn, M.I.A., Familjen, Niccokick, Kent, Bloc Party, The Strokes, Teddybears STHLM m.fl.

När jag summerar musikdecenniet såhär så slås jag av hur mycket fantastisk musik det har gjorts. Frågan är om jag någonsin kommer att tycka att det görs lika bra musik igen. Detta är trots allt det decenniet där jag vuxit upp och blivit någorlunda vuxen och detta är decenniet jag kommer att vara som mest nostalgisk över. Men nu är det över och det är dags att se fram emot ny fantastisk musik.

För er som önskar finns alla skivor som en Spotify-playlist HÄR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0