Musikåret 2009

Då var det återigen dags för en av årets höjdpunkter, nämligen att försöka summera året musikaliskt. Detta år känns dock inte riktigt lika roligt som förra året som enligt min mening var ett helt fantastiskt musikår, med flera skivor som har blivit personliga klassiker och många starka låtar. 2009 har inte riktigt levt upp till förgångaren. Om det beror på att det gjorts sämre musik, om jag har haft sämre koll eller någon annan anledning låter jag vara osagt. Men här kommer i alla fall mina högst subjektiva åsikter.

Årets 17 bästa låtar, utan inbördes ranking:

[Ingenting] - Hallelujah
Laleh - Bjurö klubb
Thåström - Den druckne matrosens sång
Thåström - Kort biografi med litet testamente
Jamie T - Sticks 'n' stones
Moneybrother - (Never ever) I've been kissed
Olle Ljungström - Chelsea hotel #2
Florence Valentin - Mitt allt
Mattias Alkberg - Jag bara tänkte liksom att
Mattias Alkberg - Nerverna
Lorentz & M. Sakarias - Mayhem
Movits! - Äppelknyckarjazz
Lily Allen - Not fair
Joel Alme - Snart skiner Poseidon
Ken Ring - Nu måste vi dra
Morrissey - When last I spoke to Carol
Bruket - STHLM kallar

Årets 7 bästa skivor, Utan inbördes ranking:
Thåström - Kärlek är för dom
[Ingenting] - Tomhet, idel tomhet
Jamie T - Kings & Queens
Movits! - Äppelknyckarjazz
Lily Allen - It's not me it's you
Florence Valentin - Spring Ricco
Promoe - Kråksången

Ingen av dessa kommer inte i närheten av de tre bästa skivorna från förra året, Glasvegas, Håkan och Vampire Weekend. Men det kanske säger mer om 2008 än om 2009.

Årets bästa retro låtar (Låtar som av någon anledning ackompanjerat mitt liv 2009, utan att vara speciellt nya. Vissa helt nyupptäckta, andra är gamla skatter som återkommit, Vissa var med på förra årets lista, men förtjänar inte destomindre en plats även på årets):
1. Paul Simon - You can call me Al (En av mina favoritlåtar någonsin och i år fick den ackompanjera nyförälskelse, vilket gjort den väldigt speciell)
Leonard Cohen - So long Marianne
Dan Wiktor - Ett rus
Eldkvarn - Kärlekens tunga
Björns vänner - Åkrar och himmel
MGMT - Kids
Peter Gabriel - The book of love
Åsa Jinder - Av längtan till dig
Rino Gaetano - Ma il cielo é sempre piú blu
Håkan Hellström - Tro och tvivel
Leonard Cohen - Everybody knows
Olle Ljungström - Den norrländska präriens gudinna
Leonard Cohen - The partisan
Vampire Weekend - M79
Frida Hyvönen - Scandinavian blonde
Bright Eyes - Arc of time
Leonard Cohen - Hey, thats no way to say goodbuy
Leonard Cohen - Suzanne
Vampire Weekend - I stand corrected
The good, the bad & the queen - 80's life
Juvelen - Watch your step
Herman Düne - I wish that i could see you soon
The good, the bad & the queen - Kingdom of doom
Leonard Cohen - Hallelujah
Leonard Cohen - First we take manhattan
Nick Cave and the bad seeds - Suzanne
Leonard Cohen - Take this Walz
Emil Jensen - Maj förra året
Dead Prez - HipHop

Mycket Leonard Cohen blev det, lyssnade nästan uteslutande på honom under sommaren. Annars så är det som sagt många låtar som förknippas med den fantastiska perioden första delen av året och nyförälskelse.

Konsertåret:

Av olika anledningar har det inte blivit mycket konserter i året, främst kanske för att jag har blivit lite utav en toffel,  vilket jag dock inte har något emot. Men några konserter har det blivit i alla fall. Thåström i mars var den stora höjdpunkten. Dead Prez såg jag också fram emot enormt, men det blev något av en besvikelse. Annars har det blivit lite småkonserter med bland annat Bruket på Debaser.


Det var alltså mitt 2009 i musik. Jag hoppas att 2010 blir ett bättre musikår. Har kommit två skivor precis som jag har stora förhoppningar på och som i så fall får vara med på nästa års sammanfattning: Daniel Gilbert och Hästpojken. Så vi får se om de finns med på nästa årslista.

Kommentarer
Postat av: Carolina

Olle Ljungström - JAG LJUGER ska det vara! :D

2009-12-29 @ 00:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0