Första maj och fest på stranden

Igår var det arbetarrörelsens högtidsdag. Och eftersom jag inte gått i första maj tåg sedan jag åkte barnvagn med morsan och farsan när jag var liten så tyckte jag att det var på tiden att gå med i ett första maj-tåg. Mötte upp Stoffe på plattan vid 10:50 där SAC-syndikalisterna, SUF och andra frihetliga skulle starta sitt tåg. Mötte sedan även upp med klasskompisen Jessica och en del bekanta till henne. Till och börja med så var det ganska glest på plattan, men framåt halv 12 så var det tämligen stor uppslutning. Efter lite tal och musik så blev det tågande längs Sveavägen, Stureplan, Slottet och sen till Stortorget i gamla stan där det hela avslutades med lite mer tal och musik och sedan allsång till Internationalen. Måste säga att jag tyckte det var ett mycket lyckad första maj-demo, även fast jag inte har nått att jämföra med.



Efter stortorget så tog vi oss till Söder och Kafé 44, detta legendariska punkhak som jag längtat efter att besöka. Där var stämningen på topp, fullt med människor och billig öl. Så vi satt där i nån timme och snackade, drack några mellanöl och sjöng allsång till bland annat Bandiera Rossa och självklart kördes Internationalen en extra gång.



Sedan drog vi till en uteservering innan jag tyckte att det var dags att åka hem. Var ordentligt mör efter att ha gått och stått en hel dag och sedan druckit lite öl. Tänkte lägga mig och vila lite när jag kom hem men somnade av i en och en halv timme. Sömndrucken tog jag mig sedan ner till stranden där en av italienarna firade sin födelsedag. RIktigt trevlig tillställning med brasa och den obligatoriska gitarren. Drog sedan hem och sov vid tolv tiden.



Bandiera rossa la trionferà

image216

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0