1 år i den kungliga hufvudstaden

För exakt 365 dagar sedan så lastade jag med morsans hjälp bilen full med grejer och förflyttade dessa och mig själv från Fagersta till Stockholm. Vid den tidpunkten så hade jag egentligen ingen aning om vad som låg framför mig. Jag visste var jag skulle bo och vad jag skulle plugga, men så mycket mer än så visste jag inte. Hade enbart varit i Stockholm ett fåtal gånger, men ändå kändes det som ett naturligt val att flytta hit. Jag ville helt enkelt göra någonting annat än att bara stå och montera värmeridåer fem dagar i veckan och supa sig dyngrak varje helg. Så sagt och gjort, Stockholm fick det bli och nu har jag bott här i ett år och trivs bättre och bättre ju längre tiden går. I början så kändes det väldigt konstigt att bo här, allting var så stort och anonymt. Hittade gjorde jag inte heller, det tog flera månader, om inte hela höstterminen innan jag började få koll på var saker och ting låg i stan. Men nu känns det verkligen som att detta är min hemstad.

Med ett års perspektiv på det hela så måste jag säga att flytten till Stockholm känns som helt rätt beslut, alla nya människor jag har lärt känna, allt nytt jag har lärt mig, alla saker som jag gjort har varit otroligt utvecklande, det känns nästan overkligt att tänka tillbaka på det året som har gått. Känner mig som en annan person än den jag var när jag flyttade hit. På ett sätt så känns det som igår jag flyttade hit, men om jag tänker på allt som har hänt det senaste året så känns det som en hel evighet. Men samtidigt som jag trivs som fisken i vattnet här i Stockholm så finns det stunder då jag saknar Fagersta, eller egentligen så är det alla polare hemma som jag saknar, själva staden känner jag mig rätt färdig med, som tur var har det blivit en del hemresor under året och jag har även fått ett antal trevliga besök i min lilla studentlya.

Någon längre sammanfattning av året som gått känns ganska irrelevant eftersom det mesta redan finns nedskrivet här. Jag är glad att jag har haft den här bloggen för att kunna skriva vad som händer i livet, jag finner ett otroligt stort nöje i att kunna gå tillbaka i efterhand och ha koll på vad jag gjort när och hur. Det skänker någon sorts av ordning och trygghet i en tidvis kaosartad tillvaro. Men nog om detta, första året är avklarat och jag har ett x-antal år kvar här i Stockholm, nya människor att lära känna och nya saker att uppleva.


Kommentarer
Postat av: Yohn

Trivs i sthlm? Inte trodde jag att du skulle bli en brat så snabbt? hahaha... nej då. Fortsätt så. Berätta om alla bravader sen bara.

2008-08-24 @ 17:23:07
URL: http://http/employed.blogg.se
Postat av: Jessica

HEJ baby!

2008-08-25 @ 10:57:06
URL: http://jejejessica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0