Musikåret 2007

Då jag är en stor vän av att sammanfatta saker och ting för att bringa lite ordning i livet så tänkte jag ge mig på att sammanfatta det gågna året så här några dagar innan det tar slut och börjar med det kanske bästa här i livet, nämligen musiken. Med viss reservation för att jag glömt något eller tagit med något som egentligen kom sent 2006. Alla listor utan inbördes ordning

Årets 10 bästa låtar:

M.I.A - Paper Planes
Herman Düne - I wish that i could see you soon
The Tough Alliance - First class riot
The Tough Alliance - Neo Violence
Jamie T - If you got the money
Kanye West - Stronger
Jens Lekman - The opposite of Halleluja
Florence Valentin - Pokerkväll i Vårby gård
Amy Winehouse - Rehab
Kleerup feat. Robyn - With every heartbeat

Årets 7 bästa skivor:

1. The Tough Alliance - A new chance (Jag var tvungen att ranka den som nummer 1, överlägset bästa skivan i år. En av mina favoritskivor någonsin.)
M.I.A. - Kala
Jamie T - Panic Prevention
Jens Lekman - Night falls over Kortedala
Florence Valentin - Pokerkväll i Vårby gård
The Hives - Black and white album
Babyshambles - Shotters nation

Årets festival:

Way out west. Statsfestival i Göteborg, fantastiska artister, trevligt sällskap och slippa sova i tält. Kan det bli bättre? Skulle vart vädret, annars ägde Götet alla andra festivaler i år. Speciellt Hultan var en besvikelse.

Årets bästa retro låtar (Äldre låtar som fortfarande håller, även en del som upptäckts först i år. I vilket fall har dom betytt en hel del under året som gått):

The Pogues - Fairytale of New York
Billy Bragg - There is power in a union
Buzzcocks - Ever fallen in love?
Joe Strummer and the Mescaleros - X-ray style
Stefan Sundström - Vikmanshyttetrall
Prince - I wanna be your lover
The Jam - Going underground
The Jam - Smithers Jones
Johnny Cash - I walk the line
Leonard Cohen - The Partisan
Jens Lekman - Black Cab
The Undertones - Teenage Kicks
Billy Bragg - A new England
The Clash - Complete control
The Clash - This is England
The Clash - The guns of Brixton
The Libertines - What a waster
Dusty Springfield - Only wanna be with you
Johnny Cash - Solitary man
The Tough Alliance - Forever Utd
Joshua Radin - Winter
Jeff Buckley - Hallelujah
Elvis Presley - In the Ghetto
Elvis Presley - Always on my mind
Paul Simon - You can call me Al

Kommentarer
Postat av: folke.

Ny musik har jag alltid dålig koll på, har en förmåga att vara sen att finna det. Klassikerna fanns många guldkorn i! Buzzcocks är sjukt underskattade.

2007-12-27 @ 23:49:18
Postat av: Jon

Underskattade vet jag inte, jag uppskattar dom i alla fall jävligt mycket! :)

2007-12-27 @ 23:54:38
URL: http://jormaa.blogg.se
Postat av: Texas

Hur fan kan man lista årets låtar utan att ha med Umbrella med Rihanna och Hova?
Jag är upprörd.

2007-12-28 @ 18:06:54
URL: http://popetoteror.blogspot.com
Postat av: Jon

Bra låt, men inte i närheten av att vara en av årets bästa.

2007-12-28 @ 22:44:09
URL: http://jormaa.blogg.se
Postat av: jessica

haha yes :)

2007-12-30 @ 17:17:08
URL: http://jejejessica.blogg.se
Postat av: Liza

Halleluhja är verkligen en av tidernas bästa låtar :)

2007-12-30 @ 22:21:50
URL: http://lajzas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0